Happy Monster
Assalamualaikum wbt, thank you for coming to my simple blog. Mistakes are meant for learning, not repeating. :)

Shoutbox
Assalamualaikum uols , :)


Entry kali ini kita belajar bahasa syurga iaitu bahasa arab . Saya tidaklah tahu sangat bahasa arab ni, sikit-sikit tu taulah, so, sikit-sikit tu lah saya nak kongsikan dengan anda semua . :D

tetiba terasa sangat excited nak kongsikan . :') . Ok, untuk tidak membuang masa, kita mulakan sekarang ! :)

  1. SALAM UKHWAH FILLAH - salam persahabatan kerana Allah .
  2. UKHTI - kakak atau saudara perempuan .
  3. AKHI - abang atau saudara lelaki .
  4. ZAUJ - suami .
  5. ZAUJAH - isteri .
  6. ANA ASSIF JIDDAN - saya mintak maaf sangat-sangat . 
  7. SYUKRAN / AFWAN - terima-kasih / sama-sama .
  8. UKHUWAH FILLAH ABADAN ABADA - persaudaraan kerana Allah selama-lamanya .
  9. FA'IZA 'AZAMTA FATAWAKKAL'ALLALLAH - setelah saudara berazam maka bertawakallah kepada Allah .
  10. INNI AKHAFULLAH - sesungguhnya aku takutkan Allah .
  11. MAFI QALBI GHAIRULLAH - tiada apa di dalam hatiku selain Allah .
  12. LAU SAMAHTA - excuse me .
  13. NALTAQI GHADAN - kita jumpa lagi esok .
  14. ILALLIQA' - bye-bye / moga bertemu lagi .
  15. SYAFAKALLAH - moga Allah menyembuhkan awak - ( LELAKI )
  16. SYAFAKILLAH - moga Allah menyembukan awak - ( PEREMPUAN )
  17. TAFADHOL - silakan .
  18. LA AADRI - saya tak tahu .
  19. MA FI MUSYKILAH - tiada masalah
  20. BITAUFIQ WANNAJAH - semoga mencapai kejayaan .
  21. JAZAKALLAHU KHAIRAN KATHIRA - semoga Allah memberi/menambah kebaikan yang banyak kepadamu .
  22. WA IYAAKA - dan ke atas kamu juga ( jawapan untuk JAZAKALLAHU KHAIRAN KATHIRA / ALLAHUKHAIRUJAZA' - Allah adalah sebaik-baik pemberi )
  23. FAHIMTUM - adakah anda faham ?
  24. FAHIMANA - kami telah faham
  25. SOBAHALKHAIR - selamat pagi .
  26. IJTAHID WALA TAKSAL - bersungguh-sungguh dan janganlah kamu malas .
  27. LA TAHZAN - jangan bersedih INNALLAHA MAANA - sesungguhnya Allah bersamamu .
  28. KAFAA BILMAUTI WAA-'IZHAN - cukuplah kematian itu menjadi peringatan .
  29. BI IDZNILLAH, IN SHAA ALLAH KULL KHAYR! AAMIIN. BARAKALLAHU FIEK - dengan izin Allah, in shaa Allah semuanya baik ! aamiin, semoga Allah merahmati kamu .
  30. MASA UL KHAIR - selamat petang .
  31. TUSHIBU 'ALAL KHAIR - selamat malam .
  32. NA'AM - ya .
  33. LA - tidak .
  34. YALLAH YALLAH BISUR'AH - mari-mari cepat . ( lekas2 )
  35. ISMAHLI YA USTAZ/ USTAZAH, URIDU AN AZHABU ILAL DAURATUL MIAH ? - tumpang tanya wahai ustaz/ustazah, bolehkah saya ingin ke bilik air ? ( * ISTA'ZUNU juga boleh digantikan dengan ISMAHLI yang bermaksud 'Saya ingin meminta kebenaran )
  36. SANAH HELWAH -  Selamat Hari Lahir .
  37. ANA AIDON - saya juga . 
  38. MAAS SALAMAH - selamat tinggal .
  39. ALAA KHOIRIN WA AFIYYAH - dalam keadaan baik dan sihat .
  40. NIN SAIN? - kamu ada dimana ?
  41. AYYUHIDMA ALAIK - apa yang boleh saya bantu ?
  42. BARAKALLAHU FIK - semoga Allah memberkati kamu .
  43. DA'IE - pendakwah
  44. ALLAH GHOYATUNA - Allah tujuan kami .
  45. AR-RASUL QUDWATUNA - Rasul teladan kami .
  46. AL-QURAN DUSTURNA - Al-Quran panduan kami .
  47. AL- JIHAD SABIILUNA - jihad jalan kami .
  48. AL-MAUTU FI SABILILLAH ASMA AMANINA - syahid cita tertinggi kami .
  49. INNALLAHA MA'ANA - sesungguhnya Allah bersama kamu .
  50. ANA UHIBBU - saya suka / saya cintakan . ( anta/anti - awak lelaki / awak perempuan )
  51. AHABBAKA ILAZI AHBABTANIY LAH - semoga Allah mencintaimu, yang Dialah membuat engkau mencintaiku keranaNya .
sesungguhnya yang baik itu, datangnya daripada Allah, dan yang buruk itu datangnya dari salah saya sendiri, jika ada apa-apa kesalahan dalam bahasa arab ini, maafkan saya . :)


Newer Post GrayStencil . Chocolettha . TFN . GWFOlder Post